پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
تبلیغات
.
<-Text3->





معرفی شهرستان اشنویه
نوشته شده در شنبه 1 فروردين 1394
بازدید : 512
نویسنده : محمد رضا نجفی
با عرض سلام خسته نباشید خدمت مسئولین سایت و شما بازدیدکنندگان عالی مقام
چون مطالبی در مورد اشنویه در این سایت درج نشده بود وظیفه خودم دونستم که به ذکر اطلاعاتی در مورد
شهرستان اشنویه بپردازم و تا حدودی بتوانم این شهرستان را برایتان معرفی کنم و لازم به ذکره به دلیل کمبود
وقتی که دارم نمی توانم عکسها رو اپلود کنم فقط اطلاعاتی رو از این شهرستان در سایت قرار می دهم و اطلاعات
کامل را همراه عکس برایتان بصورت pdf در یک روز دیگر برای دانلود قرار می دهم.

شهرستان اشنویه با ارتفاع متوسط 5080 فوت  معادل 1524 متر طول و جغرافیای 45 درجه و 60 دقیقه و عرض 37 درجه و 2 دقیقه و 20 ثانیه واختلاف ساعت آن با تهران 20 دقیقه و 12 ثانیه است. شهر اشنویه مرکز شهرستان و فاصله آن با مرکز استان 70 کیلومتر و درجنوب غرب استان آذربایجان غربی و با شهرستان ارومیه در شمال با شهرستان نقده در شرق با شهرستان پیرانشهر درجنوب و دوکشور عراق و ترکیه در غرب ارتباط دارد جمعیت شهری آن بیش از سی و دوهزار نفر و جمعیت شهرستان بیش از هفتاد و دو هزار نفر می باشد.

نام شهر اشنویه درکتیبه  و سنگ نبشه های تاریخی بعنوان – اشنو – اشنه – اشنوناک – عشنو – قید شده است به معناهای متفاوت ( دم دره ، گیاه دواله – قلعه ) یا د می گردد و درکتیبه کورش از ایالت ( اشنوناک ) نام برده شده است که یکی از بزرگترین خواجگذاران کورش بوده است.

مهمترین آثار تاریخی آن سنگ کیله شین ( به ارتفاع 170 سانتی متر و به دو زبان اورارتویی و آشوری حک گردیده که متعلق به سده هشتم قبل از میلاد ) می باشد که گفته می شود نهصد سال قبل از بنای تخت جمشید به دستور ایشپونیا پادشاه اوراتور   در ارتفاعات غربی شهرستان در مرز با عراق نصب گردیده است و دو کتیبه ( مه رگ کاروان و رکاو چشمه گل ) در موزه تهران از آثار بجا مانده این شهر است .

درکتب تاریخی همیشه از اشنو به عنوان شهری با باغات زیبا و آب فراوان یاد شده ابن حوقل در کتاب  (( نزهه القلوب)) ( قرن چهارم هجری قمری ) اشنویه را با 11 سطر معرفی می نماید در حالیکه ارومیه را با 6 سطر معرفی نموده اند.

اشنویه دارای زمینهای حاصل خیز بوده و توتون آن در قدیم معروف بود و اولین سیگار ایرانی بنام ( اشنو  ویژه ) درچهار طرح متفاوت با توتون اشنویه تولید می گردید – بیش از دارای  بیش از  پنچ  هزار هکتار با غات سیب   گیلاس – زردالو – گردود ... است که گیلاس آن از شهرت بسزایی برخوردار می باشد و حبوبات گندم – نخود – چغندر قند – سیب زمینی – دانه های روغنی و در گذشته برنج گرده و .... از مهمترین محصولات زراعیاشنویه است و میوه های جالیزی بصورت کشت دو فصله در اشنویه انجام می گیرد .

اشنویه دارای ییلاقهای فراوان و سرسبز است که باعث رونق دامداری در این شهرستان گردیده و بیش از چهارصد هزار راس گوسفند و گاو و دیگر احشام در این منطقه پرورش می گردد.

شهردای اشنویه جزو  اولین شهرداریهای تاسیسی در کشور و در سال 1327 با تصویب قانون شهرداریها در ایران ایجاد گردیده است و هم اکنون شهرداری درجه ششم و بودجه پیشنهادی برای سال 1388 آن بالغ بر دومیلیارد تومان می باشد که گامهای مهمی در راستای بهبود وضعیت عمرانی و اجتماعی برداشته اشت قسمت  غربی ودامنه شهر از نقاط  با بافت  قدیمی و سنتی است و شهر بیشتر در دشتها قسمت شرقی توسعه پیدا کرده است .

آب و هوای اشنویه متعادل و میانگین دمایی در تابستان 27 درجه و در زمستان 11 درجه سانتی گراد می باشد و بالاترین میزان تفاوت دمائی در سال گذشته  57 درجه بین زمستان و تابستان ثبت گردیده است .

مناطق دیدنی اشنویه

1-پارک قلاتوک : در سمت شمالی شهر و کوههای منتهی به شهر که در سال 1382 توسط شهرداری احداث گردیده است.

2-پارک فرهنگیان : در شهرک فرهنگیان که در سال 1380 توسط شهرداری احداث گردیده است.

3-باغات اطراف شهر در قسمت شمالی و جنوبی و غربی شهر واقع شده است.

4- دره سمت غرب که با عبور رودخانه گلاز و باغات اطراف آن بسیار چشمگیر و دلنواز است.

5-سیاحتگاه میر ئاوا : جنگلهای طبیعی در کوهپایه کوههای  کیله شین به فاصله 8 کیلومتری شهر اشنویه است.

6 -سیاحتگاه شیخ محمد هنگلان : جنگلهای طبیعی با چشمه های زیبا در سمت غربی  شهر در کوهپایه کوه  رندوله   و مشرف بر دشت اشنویه  است .

7-سیاحتگاه  منطقه کانی اژدها : در مسیر جاده اشنویه به ارومیه با چشمه های آب فراوان  است .

9-ییلاقهای زیبا اشنویه

اشنویه از قدیم الایام مرکز فرهنگی و علمی بوده است که می توان از بزرگان دارای تالیف و نام آوران آن به شیخ تاج الدین اشنهی – شیخ احمد کور – ملا علی شیخانی – امین اشنویی و از معاصران علامه قاضی ملامحمد خضری و معروف آقایی را معرفی نمود که آثار این بزرگان زینت بخش  ویترین کتابخانه ها می باشد.

 

 


:: موضوعات مرتبط: ایران گردی , معرفی شهرستان اشنویه , ,
:: برچسب‌ها: اشنویه -مناطق دیدنی اشنویه - ,



صفحه قبل 1 صفحه بعد